Danske Speditører
Logistikudfordringer

Er der problemer med logistikken?

Oplever du udfordringer med logistikken?

Her vil vi bede dig skrive om udfordringer i arbejdet med at få logistikken til at glide.

Det kan være om konsekvenserne af:

  • Regler for indrejse og godskørsel i andre lande
  • Ophold uden for lastbilen ved regulære ugehvil. Smitterisiko? Afvisninger fra hoteller?
  • Ophør af færgedrift


Kort sagt:

  • Jo flere indrapporteringer, der kommer, des bedre.
  • Alt, der har (og vil kunne få) konsekvenser for logistikken

Hvorfor:

  • Det hjælper dig og dine kolleger med at få dagligt overblik.
  • Det hjælper Danske Speditører med at få dokumentation for, hvordan det rent faktisk står til med logistikken. Den dokumentation bruger vi i vores politiske interessevaretagelse.

 

Danske Speditører vil bede om, at alle indrapporteringer ledsages ad firmanavn og hvilket land/område, indberetningen handler om.

Klik her for at tilføje dine egne udfordringer til oversigten  (bemærk at der kan gå 1-2 minutter før din opdatering vises)

Landegrænser:

Ventetider ved grænser (realtid)

De kinesiske krav til lufttransport


Godstransport er IKKE omfattet af grænslukninger. Godslogistik er et anerkendelsesværdigt formål, og EU har anbefalet, at der overalt i Europa oprettes "Green Lanes", sådan at den tunge trafik kan komme så hurtigt og smertefrit som muligt igennem. 


Blå grænser:

Scandlines sejler på Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock. Tjek sejlplanen HER.

Forsea
sejler på Helsingør-Helsingborg. Tjek sejlplanen HER.

Fjordline
sejler i henhold til sejlplanen, som du kan læse om HER.

Smyril Line 
opretholder sejllads til/fra Island og Færøerne.  Se mere HER.

Stena Line
indstiller trafikken permanent mellem Frederikshavn og Oslo og sejler på sit ørige rutenet i henhold til sejlplanen, som du kan læse HER


Color Line
sejler fortsat på Hirtshals til Larvik og Kristianssand. Sejlplanen kan du læse HER.


DFDS sejler København-Oslo og fra 25. juni 2020 sejles der også Frederikshavn-Oslo. Tjek sejlplaner mm.  HER.

Vigtigt om dansk grænse-lukning

Transportministeriet har meddelt os følgende, der er vigtigt for speditører


  1. Alt godstransport er i udgangspunktet undtaget indrejseforbuddet
  2. Både godskørsel for fremmed regning og firmakørsel anses som at have et anerkendelsesværdigt formål, og vil kunne dokumenteres ved fremvisning af fragtbrev.
  3. Der vil som udgangspunkt ikke blive gennemført kontrol af godstransport. Generelt skal personer, der har et anerkendelsesværdigt formål med deres indrejse i Danmark, kunne godtgøre det anerken­delsesværdige formål. Det kan f.eks. være ved fremvisning af legitimation, sygesikringsbevis, ansæt­telsesbevis, lønseddel eller arbejdskontrakt. Lastbilchauffører vil ydermere kunne fremvise kørekort til lastbil, chaufførbevis og fragtbrev, som yderligere bevis for det anerkendelsesværdige formål med indrejsen i Danmark. For så vidt angår udenlandske varebilschauffører vil de kunne fremvise kørekort og fragtbrev.
  4. En udenlandsk chauffør, der er ansat i en virksomhed etableret i udlandet, og som skal afløse en anden chauffør, skal kunne godtgøre det anerkendelsesværdige formål, og derfor vil det stadig være relevant for ham at kunne fremvise legitimation, ansættelsesbevis i den udenlandske virksomhed og kørekort til lastbil. Og hvis der foreligger bevis eller ordre for den transport, han skal ind i landet for at udføre, vil det også være relevant information at medbringe.
  5. Det vil være tilladt for en tom lastbil at køre ind i Danmark for at hente varer. Som dokumentation vil chaufføren skulle kunne fremvise bevis for transporten, som skal udføres. Ligesom i en normal situation.
  6. Transit med gods gennem Danmark er tilladt. Også hvis lastbilen og chaufføren har været i et land kategoriseret som corona-kritisk. Det vil dog være afgørende, at chaufføren ikke i sit kørselsmønster har planlagt et længere stop eller overnatning på dansk territorium.
  7. Udenlandske lastbiler vil stadig kunne køre cabotage i Danmark. For at kunne køre cabotage skal lastbilen have en indgående international transport til Danmark for at få adgang til at køre med varer internt i Danmark – det er de almindelige cabotage-regler. Og der er tale om et anerkendelsesværdigt formål, hvis lastbilen har bevis for det.