Danske Speditører
Grænsetrafik

Vigtigt om dansk grænse-lukning

Transportministeriet har meddelt os følgende, der er vigtigt for speditører


  1. Alt godstransport er i udgangspunktet undtaget indrejseforbuddet
  2. Både godskørsel for fremmed regning og firmakørsel anses som at have et anerkendelsesværdigt formål, og vil kunne dokumenteres ved fremvisning af fragtbrev.
  3. Der vil som udgangspunkt ikke blive gennemført kontrol af godstransport. Generelt skal personer, der har et anerkendelsesværdigt formål med deres indrejse i Danmark, kunne godtgøre det anerken­delsesværdige formål. Det kan f.eks. være ved fremvisning af legitimation, sygesikringsbevis, ansæt­telsesbevis, lønseddel eller arbejdskontrakt. Lastbilchauffører vil ydermere kunne fremvise kørekort til lastbil, chaufførbevis og fragtbrev, som yderligere bevis for det anerkendelsesværdige formål med indrejsen i Danmark. For så vidt angår udenlandske varebilschauffører vil de kunne fremvise kørekort og fragtbrev.
  4. En udenlandsk chauffør, der er ansat i en virksomhed etableret i udlandet, og som skal afløse en anden chauffør, skal kunne godtgøre det anerkendelsesværdige formål, og derfor vil det stadig være relevant for ham at kunne fremvise legitimation, ansættelsesbevis i den udenlandske virksomhed og kørekort til lastbil. Og hvis der foreligger bevis eller ordre for den transport, han skal ind i landet for at udføre, vil det også være relevant information at medbringe.
  5. Det vil være tilladt for en tom lastbil at køre ind i Danmark for at hente varer. Som dokumentation vil chaufføren skulle kunne fremvise bevis for transporten, som skal udføres. Ligesom i en normal situation.
  6. Transit med gods gennem Danmark er tilladt. Også hvis lastbilen og chaufføren har været i et land kategoriseret som corona-kritisk. Det vil dog være afgørende, at chaufføren ikke i sit kørselsmønster har planlagt et længere stop eller overnatning på dansk territorium.
  7. Udenlandske lastbiler vil stadig kunne køre cabotage i Danmark. For at kunne køre cabotage skal lastbilen have en indgående international transport til Danmark for at få adgang til at køre med varer internt i Danmark – det er de almindelige cabotage-regler. Og der er tale om et anerkendelsesværdigt formål, hvis lastbilen har bevis for det.


Landegrænser:


Ventetider ved grænser (realtid)

EU-landenes undtagelser om køre-/hviletid

De kinesiske krav til lufttransport


Dansk-tyske landegrænse lukket i begge retninger for personer uden et anerkendelsesværdigt for­mål - omfatter dog ikke godstrafikken.

Transportministeriet siger at der ”lægges stor vægt på behovet for at opretholde og ikke for­sinke de nødvendige forsyningskæder og Danmarks import og eksport af varer fra og til udlandet. Der vil derfor som udgangspunkt ikke blive gennemført kontrol af godstransport[...]”.


Blå grænser:


Scandlines sejler fortsat på Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock. Tjek sejlplanen HER.

Forsea sejler fortsat på Helsingør-Helsingborg og meddeler, at der i dagtimerne mandag til fredag vil være afgang med lastbiler hver 20. minut og sejlads 24/7.

Fjordline meddeler, at de har valgt at holde en fragtlinje åben og at passagerer, der må rejse, har adgang. Rederiet sejler dagligt mellem Hirtshals og Kristiansand og har to ugentlige ture til Stavanger. Læs mere HER.

Smyril Line sejler ikke med passagerer frem til midten af april, men opretholder cargo-ruter til/fra Island og Færøerne.  Se mere HER.

Stena Line indstiller trafikken permanent mellem Frederikshavn og Oslo. Rederiet fort­sætter sejladsen mellem Frederikshavn og Göteborg, men efter en ændret tidsplan. Lørdagsaf­gangen på Grenå-Halmstad indstilles, men ellers sejles der normalt. Se seneste nyt HER


Color Line sejler fortsat på Hirtshals-Larvik. Sejlplaner og frekvenser er dog ændret. Kristiansand – Hirsthals er aflyst indtil videre frem til 13. april. Du kan læse mere HER.